Warning: Constant WP_MEMORY_LIMIT already defined in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php on line 87

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":1061,"date":"2017-03-29T07:30:56","date_gmt":"2017-03-29T07:30:56","guid":{"rendered":"http:\/\/morze-morze.pl\/?p=1061"},"modified":"2017-03-29T07:30:56","modified_gmt":"2017-03-29T07:30:56","slug":"kontrowersyjne-trawlery-serii-b-23-garsc-szczegolow-technicznych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/kontrowersyjne-trawlery-serii-b-23-garsc-szczegolow-technicznych\/","title":{"rendered":"Kontrowersyjne trawlery z serii B-23, gar\u015b\u0107 szczeg\u00f3\u0142\u00f3w technicznych"},"content":{"rendered":"
\"B-23\"
B-23<\/figcaption><\/figure>\n

Kontrowersyjne trawlery z serii B-23, gar\u015b\u0107 szczeg\u00f3\u0142\u00f3w technicznych<\/h2>\n

Byli tacy, kt\u00f3rzy je kochali i nie chcieli p\u0142ywa\u0107 na innych statkach ale byli i tacy, kt\u00f3rzy nienawidzili je\u00a0szczerze za awaryjno\u015b\u0107, zachowanie na fali, kiepskie ogrzewanie i klimatyzacj\u0119…<\/h4>\n

Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni w latach 1963-1965 zbudowa\u0142a dwana\u015bcie rufowych trawler\u00f3w-zamra\u017calni typu B-23. przewidzianych do prowadzenia po\u0142ow\u00f3w tra\u0142owych w rejonie Morza P\u00f3\u0142nocnego, p\u00f3\u0142nocnego Atlantyku oraz \u0142owisk zachodnioafryka\u0144skich. Trawlery oznaczone liter\u0105 \u201eh\u201d od 1979 do 1990 r. wykorzystywa\u0142y w po\u0142owach kalmar\u00f3w tak\u017ce technik\u0119 haczykow\u0105.<\/p>\n

Projekt i dokumentacj\u0119 trawlera opracowa\u0142o Biuro Konstrukcyjne Stoczni, a g\u0142\u00f3wnym projektantem statku by\u0142 mgr in\u017c. A. Kaczmarski. Statki budowano pod nadzorem Polskie go Rejestru Statk\u00f3w dla klasy: PIRLW \u2014 w odniesieniu do kad\u0142uba i wyposa\u017cenia pok\u0142adowego, PRM \u2014 w odniesieniu do wyposa\u017cenia maszynowego.<\/p>\n

Osiem trawler\u00f3w przej\u0119\u0142o PPDiUR \u201eOdra\u201d w \u015awinouj\u015bciu, a cztery PPDiUR \u201eGryf\u201d w Szczecinie. Wszystkie statki z tej serii nosi\u0142y nazwy ryb, by\u0142y to:<\/p>\n

\u201eBarwena\u201d SZN 64 (h) \u2014 zbudowany w sierpniu 1963 r. dla PPDiUR \u201eGryf\u201d, Szczecin, wycofany z eksploatacji w lipcu 1981 r.,<\/p>\n

\u201eGranik\u201d SZN 65 (h) \u2014 zbudowany w grudniu 1963 r. dla PPDiUR \u201eGryf\u201d, Szczecin, wycofany z eksploatacji w 1990 r.,<\/p>\n

\u201eMurena\u201d SZN 143 (h) \u2014 zbudowany w grudniu 1964 r. dla PPDiUR \u201eGryf\u201d, Szczecin, wycofany z eksploatacji w pa\u017adzierniku 1981 r.,<\/p>\n

\u201eKonger\u201d SZN 70 (h) \u2014 zbudowany w lutym 1965 r. dla PPDiUR \u201eGryf\u201d, Szczecin wycofany z eksploatacji w 1992 r.,<\/p>\n

\u201eAlbakora\u201d \u015aWI 183\u2014 zbudowany w kwietniu 1963 r. dla PPDiUR \u201eOdra\u201d, Swinouj\u015bcie, wycofany z eksploatacji w 1992 r.,<\/p>\n

\u201eBarbata\u201d \u015aWI 184, zbudowany w maju 1963 r. dla PPDiUR \u201eOdra\u201d, Swinouj\u015bcie, wycofany z eksploatacji w styczniu 1981 r.,<\/p>\n

\u201eBarakuda\u201d \u015aWI 185 \u2014 zbudowany w czerwcu 1963 r. dla PPDiUR \u201eOdra\u201d, Swinouj\u015bcie, w 1979 r. sprzedany firmie \u201ePetrobaltic\u201d, Gda\u0144sk,<\/p>\n

\u201eBelona\u201d SWI 187 \u2014 zbudowany we wrze\u015bniu 1963 r. dla PPDiUR \u201eOdra\u201d, Swinouj\u015bcie, wycofany z eksploatacji w styczniu 1981 r.,<\/p>\n

\u201eDorada\u201d SWI 188\u2014 zbudowany w listopadzie 1963 r. dla PPDiUR \u201eOdra\u201d, Swinouj\u015bcie, wycofany z eksploatacji w pa\u017adzierniku 1981 r.,<\/p>\n

\u201eTarpon\u201d SWI 190\u2014 zbudowany w kwietniu 1964 r. dla PPDiUR \u201eOdra\u201d, \u015awinouj\u015bcie, w maju 1965 r. wszed\u0142 na mielizn\u0119 i pozosta\u0142 u wybrze\u017cy Mauretanii,<\/p>\n

\u201eTasergal\u201d SWI 191 \u2014 zbudowany w marcu 1964 r. dla PPDiUR \u201eOdra\u201d, \u015awinouj\u015bcie, wycofany z eksploatacji w 1990 r.,<\/p>\n

\u201eRamada\u201d SWI 192 \u2014 zbudowany w maju 1964 r. dla PPDiUR \u201eOdra\u201d, \u015awinouj\u015bcie, wycofany z eksploatacji w pa\u017adzierniku 1981 r.<\/p>\n

Plan og\u00f3lny trawlera zamra\u017calni typu B-23 przedstawiono na rysunku 46.Kszta\u0142t kad\u0142uba opracowano uwzgl\u0119dniaj\u0105c wyniki bada\u0144 modelowych przeprowadzonych w basenie do\u015bwiadczalnym. Konstrukcja statku by\u0142a ca\u0142kowicie spawana z systemem wi\u0105za\u0144 poprzecznych.<\/p>\n

Pomieszczenia za\u0142ogowe rozmieszczono na trzech kondygnacjach. Na pok\u0142adzie \u0142odziowym usytuowano kabiny kapitana, I oficera i radiooficera. Na pok\u0142adzie g\u00f3rnym znajdowa\u0142y si\u0119 kabiny pozosta\u0142ych oficer\u00f3w, technologa przetw\u00f3rstwa, elektryka, ch\u0142odnika, bosmana i kucharza. Inni cz\u0142onkowie za\u0142ogi mieli dwuosobowe kabiny na pok\u0142adzie g\u0142\u00f3wnym. Ponadto statek dysponowa\u0142 dwoma miejscami rezerwowymi i jednoosobow\u0105 izolatk\u0105.<\/p>\n

Wszystkie pomieszczenia s\u0142u\u017cbowe i mieszkalne mia\u0142y wentylacj\u0119, a obie mesy tak\u017ce cz\u0119\u015bciow\u0105 klimatyzacj\u0119. W zwi\u0105zku z planowanymi po\u0142owami na \u0142owiskach w rejonie Afryki pok\u0142ad tra\u0142owy i \u0142odziowy zosta\u0142y wyposa\u017cone w przeciws\u0142oneczne tenty (konstrukcja sk\u0142adana), a wszystkie drzwi, okna i iluminatory w os\u0142ony przeciwmoskitowe.<\/p>\n

Nap\u0119d trawlera stanowi\u0142 silnik firmy Mirrless typu KLSSMR6, czterosuwowy, nienawrotny, z do\u0142adowaniem o mocy 1600 KM przy 400 obr.\/min.<\/p>\n

Moc silnika by\u0142a przenoszona na \u015brub\u0119 nastawn\u0105 firmy Escher Wyss.<\/p>\n

Energi\u0119 elektryczn\u0105 wytwarza\u0142y dwa zespo\u0142y pr\u0105dotw\u00f3rcze na pr\u0105d sta\u0142y o mocy po 120 kW. Pr\u0105dnice tych zespo\u0142\u00f3w by\u0142y nap\u0119dzane agregatami firmy Paxman typu 4RPHxZ.<\/p>\n

Kolejne \u017ar\u00f3d\u0142a energii elektrycznej stanowi\u0142y dwie pr\u0105dnice pr\u0105du sta\u0142ego nap\u0119dzane przez silnik g\u0142\u00f3wny poprzez przek\u0142adni\u0119. Jedna pr\u0105dnica o mocy 240 kW zasila\u0142a wind\u0119 tra\u0142ow\u0105 a druga o mocy 160 kW zasila\u0142a sie\u0107 statkow\u0105. Pr\u0105dnice i silnik windy tra\u0142owej wyprodukowa\u0142a firma Lawrence Scott.<\/p>\n

W przypadku uszkodzenia silnika g\u0142\u00f3wnego, statek m\u00f3g\u0142 by\u0107 nap\u0119dzany agregatem pr\u0105dotw\u00f3rczym poprzez zawieszon\u0105 na przek\u0142adni pr\u0105dnic\u0119 tra\u0142ow\u0105, kt\u00f3ra w\u00f3wczas pracowa\u0142a jako silnik elektryczny.<\/p>\n

Do wydawania i wybierania zestawu tra\u0142owego na statku zamontowano dwub\u0119bnow\u0105 wind\u0119 tra\u0142ow\u0105 typu WT 1 2A (produkcji Stoczni Gda\u0144skiej), nap\u0119dzan\u0105 silnikiem elektrycznym uk\u0142adu Ward-Leonarda. Uci\u0105g windy 12 T przy pr\u0119dko\u015bci wybierania 70 m\/min, a pojemno\u015b\u0107 b\u0119bna wynosi\u0142a 4000 m liny tra\u0142owej o \u015brednicy 26,5 mm. Para blok\u00f3w tra\u0142owych, przesuwanych hydraulicznie zosta\u0142a umieszczona na pomo\u015bcie tra\u0142owym nad pochylni\u0105 rufow\u0105.<\/p>\n

Ryby z worka w\u0142oka wsypywano przez luk pok\u0142adu tra\u0142owego do zasobnika ryb w zamra\u017calni. Po przesortowaniu ryby uk\u0142adano w tace, w kt\u00f3rych by\u0142y zamra\u017cane w urz\u0105dzeniach kontaktowych. Statek dysponowa\u0142 dwoma aparatami zamra\u017calniczymi. Zamra\u017canie wi\u0119kszych ryb wykonywano po ich poci\u0119ciu krajarkami mechanicznymi na kawa\u0142ki o grubo\u015bci 55 lub 80 mm (wysoko\u015b\u0107 mro\u017conych blok\u00f3w). Odpady rybne i przy\u0142\u00f3w wykorzystywano do produkcji m\u0105czki rybnej i oleju rybnego. Przepustowo\u015b\u0107 wytw\u00f3rni m\u0105czki rybnej wynosi\u0142a 10 ton surowca\/dob\u0119.<\/p>\n

Trawler dysponowa\u0142 dwoma \u0142adowniami ch\u0142odzonymi do sk\u0142adowania ryb mro\u017conych.<\/p>\n

W \u0142adowni dziobowej (pojemno\u015b\u0107 437 m przewo\u017cono ryby mro\u017cone w temperaturze \u201427\u00b0C,a \u0142adownia rufowa (pojemno\u015b\u0107 173 m mog\u0142a spe\u0142nia\u0107 identyczn\u0105 funkcj\u0119 lub mog\u0142a s\u0142u\u017cy\u0107 do przetrzymywania ryb lodowanych w temperaturze od +4\u00b0C do \u20144\u00b0C. Do sk\u0142adowania ryb m\u00f3g\u0142 by\u0107 r\u00f3wnie\u017c wykorzystywany magazyn przej\u015bciowy (pojemno\u015b\u0107 14,5 m i magazyn lodu 8m). Instalacja ch\u0142odnicza pracowa\u0142a na freonie 12. Po raz pierwszy w polskim rybo\u0142\u00f3wstwie zastosowano w tej instalacji uk\u0142ad dwubiegowy. W uk\u0142adzie parowym pracowa\u0142y trzy dwustopniowe spr\u0119\u017carki firmy Grasso, jedna typu K70 20x 110 o wydajno\u015bci 56 000 kcal\/h oraz dwie typu K40 20x 110 o wydajno\u015bci po 34 300 kcal\/Ii, przy temperaturze skraplania +33\u00b0C i temperaturze parowania \u201440\u00b0C. W uk\u0142adzie parowym pracowa\u0142y dwie pompy freonowe firmy Howard. Wydajno\u015b\u0107 zamra\u017calni kontaktowej wynosi\u0142a 12-14 ton na 16 godzin pracy.<\/p>\n

Projekt g\u0142\u00f3wny ch\u0142odni i dokumentacj\u0119 instalacyjn\u0105 urz\u0105dze\u0144 zamra\u017calniczych opracowano w Biurze Projekt\u00f3w Budownictwa Morskiego w Gda\u0144sku.<\/p>\n

\"B-23\"
B-23<\/figcaption><\/figure>\n

Charakterystyka techniczna tych statk\u00f3w by\u0142a nast\u0119puj\u0105ca (Bembnowski i Czajkowski 1964):<\/p>\n

D\u0142ugo\u015b\u0107 ca\u0142kowita\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 69,2 m<\/p>\n

D\u0142ugo\u015b\u0107 mi\u0119dzy pionami\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 60,00 m<\/p>\n

Szeroko\u015b\u0107 na wr\u0119gach 11,00 m<\/p>\n

Szeroko\u015b\u0107 pochylni rufowej\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 3,00 m<\/p>\n

Wysoko\u015b\u0107 boczna do:<\/p>\n

pok\u0142adu g\u00f3rnego\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 7,55 m<\/p>\n

pok\u0142adu g\u0142\u00f3wnego\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 5,25 m<\/p>\n

Zanurzenie konstrukcyjne\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 5,05 m<\/p>\n

Pojemno\u015b\u0107 rejestrowa:brutto\u00a0\u00a0 1005 RT<\/p>\n

netto\u00a0\u00a0\u00a0 379 RT<\/p>\n

Pojemno\u015b\u0107 \u0142adowni:ryb mro\u017conych (na dziobie)\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 370 m<\/p>\n

ryb mro\u017conych (na rufie)\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 173 m<\/p>\n

m\u0105czki rybnej\u00a0\u00a0 50 m<\/p>\n

Pojemno\u015b\u0107 zbiornik\u00f3w:<\/p>\n

paliwa\u00a0 370 m<\/p>\n

wody s\u0142odkiej\u00a0 62 m<\/p>\n

No\u015bno\u015b\u0107\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 580 t<\/p>\n

Silnik 6-cyl. KLSSMR6 prod. ang.przy 400 obr.\/min o mocy\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 1177 kW\/1600 KM<\/p>\n

Pr\u0119dko\u015b\u0107\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 14,0 w\u0119z\u0142\u00f3w<\/p>\n

Za\u0142oga\u00a0 39 os\u00f3b<\/p>\n

Autonomiczno\u015b\u0107 p\u0142ywania\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 50 dni.<\/p>\n

W zwi\u0105zku z du\u017cym zainteresowaniem armator\u00f3w zagranicznych trawlerem typu B-23, Stocznia im. Komuny Paryskiej wsp\u00f3lnie z \u201eCentromorem\u201d zorganizowa\u0142a w grudniu 1963 r. specjalny, pr\u00f3bny rejs, w kt\u00f3rym uczestniczyli przedstawiciele armator\u00f3w z Anglii, Francji oraz Norwegii.<\/p>\n

Rysunki i opis pochodz\u0105 z ksi\u0105\u017cki\u00a0 „Polska flota rybacka w latach 1921-2001 –\u00a0 Wies\u0142aw Blady wydanej przez MIR Gdynia 2002 zamieszczone za osobistym zezwoleniem autora.<\/i><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kontrowersyjne trawlery z serii B-23, gar\u015b\u0107 szczeg\u00f3\u0142\u00f3w technicznych Byli tacy, kt\u00f3rzy je kochali i nie chcieli p\u0142ywa\u0107 na innych statkach<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1064,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[215,26],"tags":[216,219,221,52,2,33,218,220,57,217],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1061"}],"collection":[{"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1061"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1061\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1064"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1061"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1061"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1061"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}