Warning: Constant WP_MEMORY_LIMIT already defined in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php on line 87

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":785,"date":"2017-02-23T14:13:24","date_gmt":"2017-02-23T14:13:24","guid":{"rendered":"http:\/\/morze-morze.pl\/?p=785"},"modified":"2017-02-23T14:42:58","modified_gmt":"2017-02-23T14:42:58","slug":"ms-swidnica","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/ms-swidnica\/","title":{"rendered":"m\/s \u015awidnica"},"content":{"rendered":"

M\/s \u015awidnica, statek kt\u00f3rego \u015bwidniczanie pami\u0119taj\u0105<\/h3>\n

Prze\u0142om lat 50. i 60. XX wieku by\u0142 z\u0142otym okresem polskiego budownictwa okr\u0119towego. G\u0142ownie przedwojenne statki handlowe by\u0142y wymieniane na jednostki budowane w krajowych stoczniach. Jedn\u0105 z nich by\u0142 drobnicowiec m\/s \u201e\u015awidnica\u201d, nale\u017c\u0105cy do typu B-55, kt\u00f3rego d\u0142ug\u0105 seri\u0119 zam\u00f3wi\u0142 w \u00f3wczesnej Stoczni Szczeci\u0144skiej im. Adolfa Warskiego najwi\u0119kszy polski armator handlowy – Polskie Linie Oceaniczne.<\/p>\n

W sumie w latach 1958-1962 wybudowano pi\u0119tna\u015bcie statk\u00f3w, trzy typu B-55 oraz dwana\u015bcie ulepszonego typu B-55\/II. M\/s \u201e\u015awidnica\u201d (kod wywo\u0142awczy SPPL) by\u0142 pi\u0105t\u0105 jednostk\u0105 ca\u0142ej serii, a drug\u0105 jej ulepszonej wersji. Jednostka by\u0142a drobnicowcem ochronno-pok\u0142adowym o wymiarach 123,9 x16,5 x 6,5 – zanurzenie i 17,5 metra wysoko\u015bci. Jednorazowo przy swojej wyporno\u015bci 3.365 BRT mia\u0142a no\u015bno\u015b\u0107 5.382 DWT (tyle mog\u0142a zabiera\u0107 \u0142adunku), a zapas paliwa wynosi\u0142 615 ton.<\/p>\n

Nap\u0119d statku stanowi\u0142 jeden sze\u015bciocylindrowy silnik SD6 MAN K6Z70\/120 o mocy 5000 koni mechanicznych, pozwalaj\u0105cy na rozwini\u0119cie maksymalnej pr\u0119dko\u015bci 15,5 w\u0119z\u0142a. Statek posiada\u0142 w\u0142asne urz\u0105dzenia prze\u0142adunkowe w postaci jednego bomu o ud\u017awigu 30 t i 13 bom\u00f3w o ud\u017awigu 5 t. Za\u0142oga statku sk\u0142ada\u0142a si\u0119 z 35 oficer\u00f3w i marynarzy. Statki typu B-55 mia\u0142y jedn\u0105 \u015brub\u0119, dwa pok\u0142ady i pi\u0119\u0107 \u0142adowni ch\u0142odniczych.<\/p>\n

Na \u201e\u015awidnicy\u201d ostatni\u0105 z nich powi\u0119kszono i wbudowano trzy zbiorniki na oleje jadalne. Budowa jednostki rozpocz\u0119\u0142a si\u0119 w 1959 roku na pochylni \u201eWulkan\u201d w Stoczni Szczeci\u0144skiej im. Adolfa Warskiego.<\/p>\n

W styczniu 1960 roku zarz\u0105d Polskich Linii Oceanicznych zwr\u00f3ci\u0142 si\u0119 do w\u0142adz miasta \u015awidnica o zgod\u0119 na nadanie jednostce imienia \u201e\u015awidnica\u201d i obj\u0119cia patronatu nad statkiem. Oczywi\u015bcie wyra\u017cono j\u0105 natychmiast. Na matk\u0119 chrzestn\u0105 statku wybrano Danut\u0119 Sajdak, \u00f3wczesn\u0105 przewodnicz\u0105c\u0105 Miejskiej Komisji Planowania Gospodarczego, natomiast zak\u0142adami patronackimi zosta\u0142y Fabryka Wagon\u00f3w \u201e\u015awidnica\u201d i Zak\u0142ady Elektrotechniki Motoryzacyjnej.<\/p>\n

W rewan\u017cu za\u0142oga statku obj\u0119\u0142a patronatem dwie \u015bwidnickie szko\u0142y – Liceum Pedagogiczne i Szko\u0142\u0119 Podstawow\u0105 nr 13. Ceremonia nadania imienia statkowi i jego wodowania odby\u0142a si\u0119 20 lutego 1960 roku. W dniach od 31 sierpnia do 2 wrze\u015bnia 1960 roku m\/s \u201e\u015awidnica\u201d odby\u0142a trzydniowy pr\u00f3bny rejs po Ba\u0142tyku, po kt\u00f3rym wr\u00f3ci\u0142a do Szczecina w celu usuni\u0119cia zauwa\u017conych usterek. Ostatecznie 27 wrze\u015bnia na jednostce podniesiono polsk\u0105 flag\u0119 i uroczy\u015bcie przekazano j\u0105 armatorowi \u2013 PLO.<\/p>\n

M\/s \u201e\u015awidnica\u201d, podobnie jak jej siostrzane jednostki, zosta\u0142a zaprojektowana przez polskich konstruktor\u00f3w z my\u015bl\u0105 o obs\u0142udze linii do port\u00f3w Ameryki Po\u0142udniowej i na Bliskim Wschodzie. Wzgl\u0119dy ekonomiczne sprawi\u0142y, \u017ce nigdy na ni\u0105 nie trafi\u0142a. Skierowana zosta\u0142a do obs\u0142ugi linii zachodnioafryka\u0144skiej. 1 stycznia 1962 roku statek zosta\u0142 wydzier\u017cawiony Polskiej \u017begludze Morskiej, kt\u00f3rej jednostki p\u0142ywa\u0142y do port\u00f3w Afryki Zachodniej.<\/p>\n

\u015awidnica by\u0142a uwa\u017cana przez marynarzy za szcz\u0119\u015bliwy statek. W 1965 roku \u201e\u015awidnica\u201d dozna\u0142a najpowa\u017cniejszej w swojej historii awarii, kiedy w Port Harcourt w Nigerii p\u0119k\u0142 g\u0142\u00f3wny wa\u0142 nap\u0119dowy. Holownik Polskiego Ratownictwa Okr\u0119towego \u201eSwaro\u017cyc\u201d, kt\u00f3ry po przep\u0142yni\u0119ciu ponad o\u015bmiu tysi\u0119cy mil morskich, doholowa\u0142 okaleczon\u0105 m\/s \u201e\u015awidnica\u201d do Szczecina.<\/p>\n

Przez nast\u0119pne dziesi\u0119\u0107 lat nie odnotowano na \u201e\u015awidnicy\u201d powa\u017cniejszych awarii. Dopiero w 1975 roku pech znowu da\u0142 zna\u0107 o sobie. Podczas postoju w nigeryjskim porcie Wari, na statku wybuch\u0142 gro\u017any po\u017car, kt\u00f3ry na szcz\u0119\u015bcie zosta\u0142 opanowany przez za\u0142og\u0119. Pechowy okaza\u0142 si\u0119 1980 rok, kiedy najpierw statek wszed\u0142 na mielizn\u0119 w cie\u015bninie Wielki Be\u0142t, a nast\u0119pnie, kiedy w sztormie w Zatoce Biskajskiej \u017ale umocowany kontener powa\u017cnie uszkodzi\u0142 burt\u0119 statku na \u015br\u00f3dokr\u0119ciu. Przez 21 lat swojej s\u0142u\u017cby m\/s \u201e\u015awidnica\u201d zawin\u0119\u0142a do kilkudziesi\u0119ciu port\u00f3w – tych bli\u017cszych: Hamburga, Kilonii, Antwerpii, Amsterdamu, Rotterdamu, Bordeaux, Bristolu, La Corunii, jak r\u00f3wnie\u017c tych dalszych i bardziej egzotycznych: Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich, Dakaru (Senegal), Conakry (Gwinea), Freetown (Sierra Leone), Monrovii (Liberia), Abidjanu (Wybrze\u017ce Ko\u015bci S\u0142oniowej), Akry i Sekondi-Takoradi (Ghana), Cotonou (Benin), Lome (Togo) czy do Port Harcourt w Nigerii.<\/p>\n

Najd\u0142u\u017cszym rejsem \u201e\u015awidnicy\u201d by\u0142a podr\u00f3\u017c do Dar-es-Salam w Tanzanii i dalej do port\u00f3w nad Morzem Czerwonym. Statek przep\u0142yn\u0105\u0142 w\u00f3wczas prawie 24 tysi\u0105ce mil morskich w jednym rejsie (blisko 45 tysi\u0119cy kilometr\u00f3w!). Armator – Polskie Linie Oceaniczne, pod bander\u0119 kt\u00f3rego z dzier\u017cawy przez Polsk\u0105 \u017beglug\u0119 Morsk\u0105 \u201e\u015awidnica\u201d powr\u00f3ci\u0142a 1 stycznia 1970 roku, zdecydowa\u0142 si\u0119 sprzeda\u0107 statek w 1981 roku.<\/p>\n

\u201e\u015awidnica\u201d zosta\u0142a zakupiona przez greckiego armatora Grecomar Shipping Agency Ltd. W sw\u00f3j ostatni rejs pod polsk\u0105 bander\u0105 \u201e\u015awidnica\u201d wyp\u0142yn\u0119\u0142a 19 marca 1981 roku. Kilkana\u015bcie dni p\u00f3\u017aniej na drobnicowcu nazwanym teraz \u201eKostis\u201d podniesiona zosta\u0142a bandera grecka.<\/p>\n

Jednostka p\u0142ywa\u0142a jeszcze przez cztery lata. Na pocz\u0105tku 1985 roku zosta\u0142a sprzedana do stoczni z\u0142omowej w Gaddani Beach (Pakistan). W rocznikach flot jako data wykre\u015blenia z rejestr\u00f3w i z\u0142omowania podawana jest data 10 marca 1985 roku<\/p>\n

[Rebeka](wpis ze strony\u00a0http:\/\/dolny-slask.org.pl)<\/p>\n

Typ statku: drobnicowiec<\/div>\n
Rok budowy \/ stocznia: 1959 \/ Sz B-55\/9 (Szczecin)<\/div>\n
Okres eksploatacji w PLO: 1969 – 1981<\/div>\n
<\/div>\n
Dalsze losy:<\/div>\n
sprzedany (Eissodianav Shipping agency Co., Piraeus, Greece \/ Kostis)<\/div>\n
<\/div>\n
No\u015bno\u015b\u0107:<\/div>\n
5382 TDW<\/div>\n
Ilo\u015b\u0107 pasa\u017cer\u00f3w: \u00a04<\/div>\n
D\u0142ugo\u015b\u0107 ca\u0142kowita: 123.9 m<\/div>\n
Szeroko\u015b\u0107: 16.6 m<\/div>\n
Zanurzenie: 6.5 m<\/div>\n
Rodzaj nap\u0119du: silnik spalinowy<\/div>\n
Moc SG: 3680 kW<\/div>\n
Pr\u0119dko\u015b\u0107: 15.5 w<\/div>\n
Uwagi:<\/div>\n
W PLO w latach 1960-1962, nast\u0119pnie w P\u017bM i ponownie od 1969r. w PLO.<\/div>\n
( Dane ze strony\u00a0http:\/\/www.plo.com.pl)<\/div>\n
<\/div>\n
Wodowanie drobnicowca m\/s \u015awidnica Stocznia im. A.Warskiego\u00a0w \u015azczecinie.<\/div>\n
\n