Warning: Constant WP_MEMORY_LIMIT already defined in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php on line 87

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-config.php:87) in /home/klient.dhosting.pl/tvts/morze-morze.tvts.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1794
{"id":952,"date":"2017-03-21T11:25:34","date_gmt":"2017-03-21T11:25:34","guid":{"rendered":"http:\/\/morze-morze.pl\/?p=952"},"modified":"2020-02-02T18:41:01","modified_gmt":"2020-02-02T16:41:01","slug":"smierdzacy-rejs","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/smierdzacy-rejs\/","title":{"rendered":"\u015amierdz\u0105cy rejs"},"content":{"rendered":"

…wkr\u00f3tce mieli\u015bmy \u201ezapaszek\u201d w makaronach do zupy mlecznej i roso\u0142u, w wypiekach a nawet… chlebie<\/h3>\n

Montevideo, pocz\u0105tek marca 1985, l\u0105dujemy w Urugwaju po prawie dobie lotu z przesiadkami. Wszyscy jeste\u015bmy, mimo gor\u0105cych r\u0119cznik\u00f3w na twarz i niesamowitej kawie serwowanej przez brazylijskich steward\u00f3w, lekko \u201czakr\u0119ceni\u201d.<\/p>\n

Dwie za\u0142ogi, po 80 ludzi ka\u017cda, \u0142aduj\u0105 si\u0119 do autobus\u00f3w. Wszyscy z niepokojem oczekuj\u0105 na wjazd do portu.<\/p>\n

-Jaki to b\u0119dzie rejs?<\/p>\n

-Z jakimi lud\u017ami przyjdzie pracowa\u0107?<\/p>\n

-Czy uda si\u0119 \u201czdoby\u0107\u201d jak\u0105\u015b przyzwoit\u0105 kabin\u0119 z normalnym wsp\u00f3\u0142lokatorem?<\/p>\n

-Czy stary umie \u0142owi\u0107?<\/p>\n

W porcie czekaj\u0105 na nas dwa trawlery B- 18;\u201dKaszalot\u201d i \u201eSejwal\u201d. Autokary wtaczaj\u0105 si\u0119 nie zatrzymywane na bramie (efekt upadku re\u017cimu wojskowego), podje\u017cd\u017caj\u0105 pod szereg zacumowanych rufami do kei statk\u00f3w. Od razu wida\u0107, \u017ce na wszystkich wre praca. Stoczniowcy szlifuj\u0105, spawaj\u0105, wsz\u0119dzie kr\u0119c\u0105 si\u0119 miejscowi, sypi\u0105 si\u0119 iskry, b\u0142yskaj\u0105 \u0142uki elektryczne, wal\u0105 m\u0142oty. Wbiegamy po trapie na pok\u0142ad, ja na \u201eSejwala\u201d.<\/p>\n

Z koleg\u0105 poznanym podczas lotu opracowali\u015bmy strategi\u0119 \u201ezdobycia wygodnej kabiny\u201d, Jurek troch\u0119 bardziej sprytny ni\u017c ja, przebi\u0142 si\u0119 przez gromadk\u0119 marynarzy i rzeczywi\u015bcie, \u201eopanowa\u0142\u201d ca\u0142kiem sympatyczne gniazdko. Pobyt w porcie min\u0105\u0142 jak jedna chwila, ani si\u0119 obejrzeli\u015bmy gdy dzwonki alarmowe wezwa\u0142y nas na stanowiska manewrowe.<\/p>\n

\"\"
Faochron Montevideo<\/figcaption><\/figure>\n

By\u0142em w\u00f3wczas zamustrowany jako starszy rybak, wi\u0119c przypad\u0142a mi na wyj\u015bciu wachta na sterze. Na mostku ze zdumieniem dowiedzia\u0142em si\u0119, w jakim to stanie technicznym statek wychodzi w morze. \u017byrokompas mimo stara\u0144 fachowc\u00f3w miejscowych i naszych za nic nie chcia\u0142 pokazywa\u0107 w\u0142a\u015bciwego kierunku, a co za tym idzie, mo\u017cna by\u0142o zapomnie\u0107 o autopilocie. \u0141\u0105czno\u015b\u0107 radiow\u0105 mieli\u015bmy wy\u0142\u0105cznie na UKF, czyli z jednostkami w zasi\u0119gu wzroku. Tak wi\u0119c ju\u017c w awanporcie mieli\u015bmy przedsmak tego co nas czeka\u0142o w morzu.<\/p>\n

Stary (Jerzy Mamprejew) zarz\u0105dzi\u0142 manewry w celu ustalenia dewiacji kompasu<\/a> magnetycznego, bo by\u0142o to jedyne niezawodne urz\u0105dzenie nawigacyjne na tym statku, no mo\u017ce nie jedyne, pozosta\u0142y o\u0142\u00f3wki, ekierki, mapy no i sekstant. Czyli mieli\u015bmy p\u0142yn\u0105\u0107 jak za dawnych dobrych czas\u00f3w.
\nStatek okaza\u0142 si\u0119 s\u0142abo sterowny, zw\u0142aszcza przy niewielkiej pr\u0119dko\u015bci. Tylko tak\u0105 mo\u017cna by\u0142o w awanporcie rozwin\u0105\u0107, dla tego o ma\u0142y w\u0142os nie spowodowali\u015bmy kolizji z wchodz\u0105cym do portu pasa\u017cerem.<\/p>\n

Stary omal nie pogryz\u0142 steruj\u0105cego w\u00f3wczas mojego zmiennika. Inna rzecz, \u017ce wyznaczaj\u0105c go do steru nawet nie zapyta\u0142, czy ten kiedykolwiek dotyka\u0142 tego urz\u0105dzenia, a jak si\u0119 okaza\u0142o, to by\u0142 w\u0142a\u015bnie jego pierwszy raz.<\/p>\n

Na \u0142owisko w rejon Falkland\u00f3w p\u0142yn\u0119li\u015bmy blisko dwa tygodnie, wachty na sterze zmienia\u0142y si\u0119 w normalnym cyklu. Powoli nabierali\u015bmy wprawy, statek ju\u017c nie ucieka\u0142 z kursu po kilkana\u015bcie stopni, trzeba by\u0142o uwa\u017ca\u0107 i wyprzedza\u0107 sterem ruch tarczy kompasu. Niestety urz\u0105dzenie to ma spor\u0105 bezw\u0142adno\u015b\u0107, tarcza reaguje na zmian\u0119 kierunku ze sporym op\u00f3\u017anieniem. Dla przyzwyczajonych do pracy kompasu \u017cyroskopowego, kt\u00f3ry natychmiast wskazuje ka\u017cde odchylenie od kursu (pod warunkiem \u017ce jest sprawny), by\u0142a to pewna trudno\u015b\u0107.<\/p>\n

Pami\u0119tam tak\u0105 noc, tu\u017c przed dotarciem na \u0142owisko, kiedy to ocean postanowi\u0142 da\u0107 nam nauczk\u0119, wia\u0142o blisko granicy skali, a czasami powy\u017cej, wi\u0119c o p\u0142yni\u0119ciu nie by\u0142o mowy, statek sztormowa\u0142 bardzo \u201ema\u0142\u0105 naprz\u00f3d\u201d, zachowuj\u0105c si\u0119 przy tym jak dobrze wyczerpany nocnymi hulankami w portowych knajpach marynarz. Mia\u0142em pe\u0142ne r\u0119ce roboty usi\u0142uj\u0105c utrzyma\u0107 dzi\u00f3b na wiatr, nie uda\u0142o mi si\u0119 jednak doprowadzi\u0107 cho\u0107by do chwilowego zatrzymania chybocz\u0105cej si\u0119 tarczy.<\/p>\n

W tak\u0105 noc na mostku panuje cisza, mrok roz\u015bwietlany jedynie wyciemnionymi tarczami urz\u0105dze\u0144 wskazuj\u0105cych, oficer wachtowy wbity w fotel przy prawym radarze, drugi marynarz zaparty o szot przy lewym, obaj usi\u0142uj\u0105cy przebi\u0107 wzrokiem ciemno\u015b\u0107 za oknami. Statek co chwila wali\u0142 t\u0119pym, wysokim dziobem w nadbiegaj\u0105ce fale, kt\u00f3re przelatuj\u0105c z \u0142oskotem nad mostkiem spada\u0142y na pok\u0142ad szalupowy, a czasem i na tra\u0142owy.<\/p>\n

Troch\u0119 dziwne uczucie, w porcie wydawa\u0142o si\u0119, \u017ce ta ponad 20 metrowej wysoko\u015bci, pot\u0119\u017cna maszyna jest nie do zniszczenia. Teraz jednak, kiedy ten wielki kad\u0142ub wspina\u0142 si\u0119 mozolnie na g\u00f3rskie grzbiety fal, by po chwili spa\u015b\u0107 po drugiej stronie w podstaw\u0119 kolejnej, przyjmuj\u0105c na siebie setki ton rozp\u0119dzonej wody, ta pewno\u015b\u0107 by\u0142a jakby mniejsza… Po ka\u017cdym wi\u0119kszym ciosie, jeden z nas biegnie na pok\u0142ad tra\u0142owy sprawdzi\u0107, czy fala nie porwa\u0142a ze statku szalup, b\u0105d\u017a w\u0142oka.<\/p>\n

W pewnym momencie wpadli\u015bmy z Drugim na \u201egenialny\u201d pomys\u0142, \u017ce je\u015bli do\u0142o\u017cymy chocia\u017c z w\u0119ze\u0142 na szybko\u015bci, to statek b\u0119dzie bardziej sterowny. Oczywi\u015bcie nasza kabaryna natychmiast przywali\u0142a w fale z tak\u0105 si\u0142\u0105, \u017ce Stary wypad\u0142 z koi na pod\u0142og\u0119. Wprowadzony tym w znakomity nastr\u00f3j, wpad\u0142 \u201erado\u015bnie\u201d na mostek i kwiecistym wyst\u0105pieniem oratorskim wybi\u0142 Drugiemu wszelkie \u201eracjonalizatorskie\u201d pomys\u0142y z g\u0142owy.<\/p>\n

Noc przetrwali\u015bmy w ca\u0142o\u015bci, okaza\u0142o si\u0119 \u017ce p\u0142yn\u0105c z pr\u0119dko\u015bci\u0105 5 w\u0119z\u0142\u00f3w po wodzie, w rzeczywisto\u015bci statek cofn\u0105\u0142 si\u0119 nad dnem 35 mil morskich…<\/p>\n

Sztorm min\u0105\u0142, ale ju\u017c przy \u015bniadaniu poczuli\u015bmy skutek kolejnej technicznej usterki, ch\u0142odnia spo\u017cywcza nie trzyma\u0142a temperatury, kt\u00f3ra zamiast sta\u0107 na poziomie oko\u0142o 2-5 stopni C, trzyma\u0142a j\u0105 w granicach 0 do 18, taka sytuacja zaskutkowa\u0142a \u015bmierdz\u0105c\u0105 siarkowodorem jajecznic\u0105, ca\u0142y dalszy rejs przebieg\u0142 pod znakiem zapachu zepsutych jaj, kt\u00f3ry ulatywa\u0142 jedynie na kilka dni po pobraniu \u015bwie\u017cego prowiantu.<\/p>\n

Odt\u0105d ogranicza\u0142em spo\u017cycie tego sk\u0105din\u0105d wspania\u0142ego produktu (podobnie jak inni) jak tylko si\u0119 da\u0142o, \u015bniadania bez jajek, kotlety schabowe sote itd. Jednak ju\u017c wkr\u00f3tce mieli\u015bmy \u201ezapaszek\u201d w makaronach do zupy mlecznej i roso\u0142u, w wypiekach a nawet… chlebie. Tak, to by\u0142 zdecydowanie \u015bmierdz\u0105cy rejs.<\/p>\n

Bli\u017aniaczy \u201eKaszalot\u201d mia\u0142 wi\u0119kszy problem, okaza\u0142o si\u0119, \u017ce statek bra\u0142 wod\u0119, nie du\u017co ale jednak w z\u0119zach przybywa\u0142o, co gorsza, niekt\u00f3re zbiorniki wody pitnej te\u017c by\u0142y dziurawe, wi\u0119c ch\u0142opcy mieli wod\u0119 s\u0142onaw\u0105…<\/p>\n

Jak ca\u0142a flota, tak i my u\u017cywali\u015bmy (wbrew przepisom, rzecz jasna) szalup do komunikacji z innymi statkami, tak\u017ce do wo\u017cenia prowiantu i innego zaopatrzenia, chocia\u017cby paczek pustych karton\u00f3w. Tu te\u017c da\u0142 si\u0119 we znaki stan techniczny jednostki.<\/p>\n

Podczas postoju w zatoce przy Falklandach, oczekuj\u0105c na miejsce przy bazie po\u017cyczali\u015bmy kartony do ryby innemu statkowi. Oczywi\u015bcie przy pomocy szalup. Podczas spuszczania jednej z nich p\u0119k\u0142a spr\u00f3chnia\u0142a konopna lina w talii, rufa szalupy polecia\u0142a dziobem w d\u00f3\u0142, a gwa\u0142townie zwolniony drewniany blok talii uderzy\u0142 jednego z marynarzy w twarz, wybijaj\u0105c ch\u0142opakowi wi\u0119kszo\u015b\u0107 z\u0119b\u00f3w.<\/p>\n

Ca\u0142y rejs obfitowa\u0142 w r\u00f3\u017cnego rodzaju niespodzianki wynikaj\u0105ce w\u0142a\u015bnie z kiepskiego stanu technicznego. By\u0142 to skutek pomys\u0142u obni\u017cania koszt\u00f3w eksploatacyjnych przez wymiany samolotowe. Za\u0142ogi nie zwi\u0105zane ze statkiem nie dba\u0142y o niego, staraj\u0105c si\u0119 jedynie jako\u015b doczeka\u0107 ko\u0144ca, dwie-trzy godziny na przekazanie tak skomplikowanej maszyny kolejnej za\u0142odze to na prawd\u0119 niewiele. W moim odczuciu (cho\u0107 to pewnie spore uproszczenie) to dzi\u0119ki temu flota uleg\u0142a przyspieszonej dekapitalizacji…<\/p>\n

fot, tekst W.S.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

…wkr\u00f3tce mieli\u015bmy \u201ezapaszek\u201d w makaronach do zupy mlecznej i roso\u0142u, w wypiekach a nawet… chlebie Montevideo, pocz\u0105tek marca 1985, l\u0105dujemy<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":954,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[23,29,18],"tags":[193,53,62,32,194,196,171,4,52,58,2,51,37,36,14,33,13,6,5,73,197,198,57,8,35,34,195],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/952"}],"collection":[{"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=952"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/952\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/954"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=952"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=952"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/morze-morze.tvts.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=952"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}